پری دریایی

سلام.من تو وبلاگم هرچی دوست دارم مینویسم.

پری دریایی

سلام.من تو وبلاگم هرچی دوست دارم مینویسم.

سلام.من تو وبلاگم با توجه به حال و حوصلم هر مطلبی دوست داشته باشم می نویسم.
خوشحال میشم نظر بدید.

پیام های کوتاه
  • ۱ خرداد ۹۳ , ۱۰:۵۳
    تمام
  • ۲۵ ارديبهشت ۹۳ , ۰۹:۲۹
    ...


نوشیدن زیاد آب هنگام سحر به منظور جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است، زیرا منجر به رقیق شدن شیره معده، نفخ و اختلال در هضم غذا می‌شود.

54

غزاله اسلامیان کارشناس ارشد تغذیه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان مصادف با روزهای بلند و گرم تابستان و حدود ۱۷ ساعت روزه داری است، افزود:دریافت کافی آب، به مغز این امکان را می‌دهد تا دمای بدن را کنترل کند.

وی ادامه داد: با رعایت نکات تغذیه‌ای در این ماه مبارک می‌توان کمتر احساس تشنگی کرد.

توصیه های وعده سحری

اسلامیان درباره تغذیه هنگام سحر گفت: از مصرف نوشیدنی‌های دارای مقادیر زیاد کافئین (چای و قهوه پررنگ، شکلات، شیر کاکائو….) پرهیز کنید، زیرا باعث افزایش دفع ادرار و در نتیجه افزایش نیاز بدن به آب می‌شود.

وی توصیه کرد: اضافه کردن چند قطره آب لیموترش تازه به آب می‌تواند به کاهش تشنگی و عطش در طول روز کمک کند.

وی ادامه داد: روزه داران از میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی تازه استفاده کنند؛ این نوشیدنی‌ها علاوه بر تأمین آب بدن حاوی ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.

اسلامیان اضافه کرد: سعی کنید از نوشیدن آب همراه با غذا اجتناب کرده زیرا این عمل سبب اختلال در هضم غذا و ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه به مصرف میوه و سبزی فراوان در وعده سحری اشاره کرد و گفت:سبزی‌های تازه حاوی مقادیر زیادی از آب و فیبر است بنابراین مدت زیادی در دستگاه گوارش باقی می‌ماند و به صورت آهسته آب و مواد مغذی را به بدن می‌رساند و سبب کاهش احساس تشنگی و گرسنگی می‌شود.

وی افزود: مصرف سوپ‌ها و آش‌های کم نمک و کم چرب به منظور تأمین آب بدن سودمند هستند؛ همچنین مصرف غذاهای سرخ کرده، پرچرب، پر ادویه و پر نمک را کاهش دهید زیرا این غذاها در افزایش تشنگی در طول روز تأثیر گذار است.

کارشناس ارشد تغذیه توصیه کرد: وعده سحری را پس از نیمه شب مصرف کنید؛ این تأخیر می‌تواند مقاومت فرد روزه‌دار را به ویژه در روزهای اول ماه مبارک رمضان در برابر تشنگی و گرسنگی افزایش دهد.

توصیه های وعده افطاری

کارشناس ارشد تغذیه در باره تغذیه زمان افطار اظهار کرد:با نوشیدنی‌های ولرم مانند شیر کم چرب ولرم یا آب ولرم افطار کنید و مصرف سوپ و آش‌های کم چرب و کم نمک به مقدار متعادل و کم توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: هرگز روزه خود را با آب بسیار سرد باز نکنید، زیرا منجر به بروز اختلال در دستگاه گوارش می‌شود و هضم و جذب مواد غذایی را به تعویق می‌اندازد.

اسلامیان گفت:دریافت مقدار زیاد نوشیدنی سرد می‌تواند منجر به شوک عروق خونی در معده شود که خطرناک است.

وی ادامه داد:نوشیدنی‌های گازدار نیز منجر به اختلال در هضم مواد غذایی و نفخ می‌شود.

به گفته وی بهترین زمان برای نوشیدن حجم زیاد آب به طور تقریبی ۲ ساعت پس از افطار است و در وعده‌ها و میان وعده‌های بین افطار تا سحر از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید.

اسلامیان همچنین اضافه کرد :در فاصله افطار تا سحر آب و مایعات کافی بنوشید و نوشیدن ۱ تا ۲ فنجان آب در هر ساعت بسیار مفید خواهد بود.

  • فاطمه جلالپور

نظرات  (۱)

آخ آخ سفره ی افطار

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی